Die 'Madam Jeanette'... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janiet Jacobsen - WaarBenJij.nu Die 'Madam Jeanette'... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janiet Jacobsen - WaarBenJij.nu

Die 'Madam Jeanette'...

Blijf op de hoogte en volg Janiet

10 November 2012 | Suriname, Paramaribo

Ha allemaal,

Hier weer even een kijkje in ons leven op dit moment! Als je over mijn schouder meekijkt zie je in onze 'kamer-annex-keuken' een grote backpack (van Evelien;), een reisbag, een handtas en...nog een handtas staan. Volgepropt met kleren, zonnebrand, aftersun, DEET, erg veel DEET (houden muggen namelijk niet zo van!;) en niet vergeten de camera!

...Wat we gaan doen?! Niet naar huis ('nog lange niet'!) Nee, we gaan 4 dagen op trip naar het binnenland! Dit betekend: vogelspinnen, aapjes, slangen (enz.) van dichtbij aanschouwen, Marrons ontmoeten, genieten van de flora & fauna van Suriname, Suriname-food eten, met een wc-rol onder je arm naar de wc,...Het betekend ook: 4 dagen geen internet, 4 dagen geen contact met de buitenwereld, je 4 dagen overleveren aan de muggen, maar VOORAL: 4 dagen genieten van wat het binnenland allemaal te bieden heeft! Wij zijn expedtie-proof!=)

Voor het zover is, eerst nog een korte terugblik op de afgelopen week:

Zo hebben we deze week afscheid genomen van onze stageschool:( Na 15 dagen is het toch al echt een beetje iets van jou geworden en dan is het alweer tijd voor afscheid nemen! Als aandenken kregen we een boek over Suriname (geschikt voor kinderen), zodat we (weer terug in NL) les kunnen geven over Suriname. Erg leuk & lief! Daarbij kregen we ook nog een mooie, gekleurde ketting en armbandje die de juf had gemaakt. Gingen we ze al niet vergeten, nu met deze aandenkens al helemaal niet meer!;)

Nog iets Surinaams van deze week dat we niet snel zullen vergeten is de 'Madam Jeanette'. Dit is een gele peper en volgens onze lieve verkoopster minder heet dan de rode peper. Wij wilden er daar wel een paar van > lekker om ons eten 'wat' meer pit te geven. Dus 's avonds de aubergine, bousuitjes (of is het toch mini-prei?), ui, tomaat EN (lekker!) 3 gele pepertjes gesneden en in de pan. Ik ging nasi eten en om het wat kruidiger te maken, ging er ook nog een zakje nasi-kruiden overheen...(stel je voor dat het eten flauw is!).

Nou, dat heb ik geweten! Nog nooit heb ik in mijn leven zooo pittig gegeten, dat: het leek alsof er blaren op mijn tong en gehemelte sprongen, de tranen in mijn ogen stonden, water zelfs niet meer hielp! (Toch heb ik dapper 10 happen opgegeten, totdat het laatste hapje peper de doorslag gaf en al mijn eetslust spontaan weg was!). Gelukkig was daar een huisgenootje die de tip gaf om suiker op mijn tong te leggen en serieus...dat hielp! Als dank bood ik haar mijn eten aan, maar op de 1 of andere manier wilde ze dit niet aannemen!:p Ook bij Evelien was de peper niet mild en kwamen haar maag en darmen flink in opstand! Dit was een (zacht uitgedrukt) niet zo'n aangename ontmoeting met een Surinaams ingredient! Na wat googlen kwamen we er achter dat de Madam Jeanette een scherpe pepersoort is...tja, hier zijn we het helemaal mee eens!

Deze week hebben we ook tot 2x toe meegemaakt dat we een mini-kreek voor ons appartement hadden. Net niet diep genoeg om in te zwemmen, maar wel genoeg water om er voor te zorgen dat je er met je stoffen sandaaltjes door heen moest en dus geen droge voeten hield! Wanneer het hier namelijk flink regent staan gelijk de straten blank, omdat het water nergens heen kan...

Nu hopen we maar dat we de aankomende 4 dagen niet te veel regen krijgen, zodat we niet in onze (geleende) regenponcho's wegspoelen!;) Menig Surinamer zal het nu overigens niet met mee eens zijn, omdat zij graag regen willen > zodat het wat koeler wordt.

Liefs uit warme Paramaribo!